/ PAP Lifestyle | 28.08.2014

Fotele z wentylacją. Nowość w motoryzacji

Motoryzacyjny gigant stawia na wygodne fotele z wentylacją
[fot: PAP/EPA]

Fotel w aucie fotelowi nierówny, co można stwierdzić, testując wiele różnych modeli samochodów na dłuższych trasach. I chociaż producenci robią wszystko, by były one najwygodniejsze, w praktyce bywa z tym różnie.

Firma Opel podjęła współpracę z ekspertami AGR w celu zaprojektowania możliwie najwygodniejszych i przyjaznych dla kręgosłupa foteli. Atest niezależnego stowarzyszenia zaangażowanego w profilaktykę schorzeń kręgosłupa AGR (Akcja na Rzecz Zdrowych Pleców) oznacza, że fotele montowane w samochodach są ergonomiczne i gwarantują najwyższy komfort siedzenia i podparcia pleców w trakcie długich podróży.

Opel jest pierwszym wielkoseryjnym producentem samochodów, który otrzymał taki atest. Fotele pretendujące do atestu muszą spełniać cztery podstawowe wymogi dotyczące: czterokierunkowej regulacji podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (do przodu, do tyłu, w górę i w dół), pochylanego siedziska, regulacji jego długości, a także bocznego podparcia na poziomie siedziska i oparcia.

Zobacz jak wyglądają wygodne fotele samochodowe

Pierwsze takie fotele firma Opel wprowadziła w modelu Signum w 2003 roku. Obecnie ultranowoczesne fotele Opla można zamówić do wielu modeli, takich jak Insignia, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Mokka czy Cascada. Dla firmy kluczową sprawą jest też bezpieczeństwo. Do elementów, które je podnoszą, należą poduszki powietrzne, czujniki obecności pasażera i napinacze pasów.

Jednym z trudniejszych zadań fotela - oprócz zapewnienia podparcia - jest ogrzewanie lub chłodzenie użytkownika w zależności od warunków. Niezwykle istotna jest kwestia odpowiedniego odprowadzania wilgoci wydzielanej przez ludzkie ciało. Przewiewność tapicerki i usuwanie wilgoci są zapewniane przez zintegrowane kanały przepływu powietrza.

W fotelach wentylowanych umieszczone są małe wentylatory, których rolą jest chłodzenie i osuszanie powierzchni, z którą ma styczność kierowca. Taki system jest dostępny w Insigni i Cascadzie. Równie istotny aspekt to ogrzewanie. W Oplach ciepło doprowadzone jest niemal do całej powierzchni siedzenia. To istotna różnica w porównaniu z systemami, w których podgrzewana jest tylko część fotela.

Koszt opracowania foteli stanowi około 10 proc. kosztów produkcji samochodu.

Czytaj więcej w Platine.pl
Legendy Bugatti. Jest ich tylko 18, a kosztują prawie 14 mln dolarów
Bugatti wyprodukowało zaledwie 18 egzemplarzy Legendarnych Veyronów. Każdy z nich kosztuje ponad 2 mln euro
Za 10 mln złotych pojedziesz 384 km/h
Nowa wersja McLarena P1 będzie kosztować prawie 2 miliony funtów.
Rekordowa aukcja starego Ferrari
Pół wieku temu auto powalało osiągami. Powstało jedynie 36 egzemplarzy.

/ PAP Lifestyle | 28.08.2014

Udostępnij

Najnowsze galerie