/ PAP Lifestyle | 10.12.2014

Oto opony przyszłości, zupełnie inne niż dzisiejsze. Rewolucja?

Oto opony przyszłości, zupełnie inne niż dzisiejsze. Rewolucja?
[fot: Hankook Tire Global Official Page/prntscr/youtube]

Czy opony samochodowe muszą być czarne z podobnie wyglądającym bieżnikiem ? Niekoniecznie. Starali się to udowodnić studenci dizajnu z niemieckiego Uniwersytetu w Pforzheim, którzy zaprojektowali opony przyszłości.

Zwycięskie projekty w konkursie południowokoreańskiego producenta Hankook Tyre Design Challenge 2014 zaprezentowano podczas zakończonych właśnie Essen Motor Show, najpopularniejszych europejskich targów poświęconych tuningowi i pojazdom sportowym.

Pod hasłem opony przyszłości studenci studiów magisterskich w zakresie wzornictwa środków transportu podjęli wyzwanie polegające na zaprojektowaniu opon w oparciu o swoją własną wizję samochodów przyszłości. Utalentowani konstruktorzy z różnych krajów mieli jeden semestr, aby przesłać swoje projekty w formie rysunków i trójwymiarowych animacji komputerowych. Zwycięskie projekty zostały wybrane przez jury złożone z ekspertów ds. wzornictwa i opon. Następnie na ich podstawie firma Hankook stworzyła pełnowymiarowe prototypy.

Zwycięzcą konkursu Hankook Design Challenge został Samir Sadikov, który stworzył projekt opony wyścigowej o nazwie Dakar. Opona składa się z sześciokątnych bloków, które umożliwiają jazdę w dwóch trybach, zarówno po drogach utwardzanych, jak i poza nimi. Sześciokątne bloki są ze sobą połączone, oferując lepszą przyczepność na utwardzonej nawierzchni.

Gdy pojazd wjeżdża w teren bloki te rozłączają się i zmieniają formę, zwiększając swą powierzchnię. Każdy blok sześciokątny napełnia się powietrzem osobno. Dzięki temu w przypadku uszkodzenia kierowca może wymienić wyłącznie wadliwy blok, a nie całą oponę. Indywidualne bloki można samodzielnie dopasowywać pod względem koloru czy stylu.

Drugie miejsce zajął Andreas Hartl z projektem inteligentnej opony Vent Tyre. Posiada ona podwójny bieżnik, który składa się z części przeznaczonych do jazdy po suchej oraz mokrej nawierzchni, gwarantując jak najlepszą przyczepność w każdej sytuacji.

Zobacz opony przyszłości

Lucia Lee, której przypadło trzecie miejsce zaprojektowała zmieniającą formę futurystyczną oponę zimową Concept Winter. Podzielona została ona na 14 segmentów i pracuje w dwóch różnych trybach. W trybie normalnym jest zamknięta, natomiast podczas jazdy po ośnieżonej nawierzchni powierzchnia opony zwiększy się dzięki otworom pomiędzy segmentami. Każdy segment składa się z poliuretanowej, pozbawionej powietrza mniejszej opony z odpowiednim mocowaniem.

Czytaj w Platine.pl
Akumulator, światła, opony. Przygotuj się na zimę
Na spotkanie z zimą kierowcy muszą się odpowiednio przygotować.
Rewolucja w Mercedesie. Co się zmieni?
W przyszłości nowe modele Mercedesa otrzymają jedno-, dwu- lub trzyliterowe nazwy pisane wielkimi literami.
Polskie drogi są zaśmiecone znakami. Jak to ogarnąć?
Opłakany stan oznakowania potwierdza Najwyższa Izba Kontrolo, a eksperci od bezpiecznej jazdy tłumaczą, co można na to poradzić.

/ PAP Lifestyle | 10.12.2014

Udostępnij

Najnowsze galerie