/ PAP Lifestyle | 23.09.2014

Porsche ujawniło 16 unikalnych egzemplarzy sprzed lat

Porsche ujawniło 16 unikalnych egzemplarzy sprzed lat
[fot: M 93/CC BY-SA 3.0 DE/wikimedia commons]

Wiele znakomitych pomysłów konstruktorów aut nie znajduje zastosowania w produkcji seryjnej, czy to z powodów technicznych, czy ekonomicznych. Mimo to regularnie wprowadza się je w autach koncepcyjnych, budowanych w wielkiej tajemnicy. Tajemnice te uchyla Porsche.

Do 11 stycznia 2015 roku w Muzeum Porsche trwać będzie specjalna wystawa Projekt: ściśle tajne! To wyjątkowa okazja, by zobaczyć 16 unikatowych, nigdy wcześniej nieprezentowanych aut koncepcyjnych, zakamuflowanych prototypów i pojazdów eksperymentalnych Porsche. Większość z nich była dotąd przechowywana za zamkniętymi drzwiami firmowych magazynów.

4500 inżynierów zatrudnionych w centrum rozwoju Porsche w Weissach nieustannie dba o to, aby niemiecka marka była zawsze o krok przed innymi. Jednak niektóre skonstruowane przez nich prototypy nigdy nie zostały zaprezentowane szerszej publiczności - po zakończeniu projektu były zazwyczaj złomowane. Najważniejsze z nich trafiały jednak do firmowych garaży niemieckiej marki. Teraz, po raz pierwszy, można obejrzeć je w Muzeum Porsche.

Specjalna wystawa składa się z 16 unikatowych pojazdów zbudowanych w ciągu ostatnich 50 lat, obrazujących trendy panujące w kolejnych dekadach. Dla przykładu, stworzony z myślą o przyszłości samochód badawczy FLA stanowił odpowiedź na kryzys energetyczny z początku lat 70. Z tej samej ery pochodzi eksperymentalne, rekordowo opływowe i wydajne Porsche 924 (typ 995). Lata 80. reprezentuje łącznie 7 aut: w tym aerodynamiczny prototyp Porsche 959, 928 Cabriolet oraz koncepcyjny, nigdy wcześniej nieprezentowany Roadster (typ 984).

Po raz pierwszy fani marki mogą zobaczyć również prototyp supersportowego modelu 965, zasilany umieszczonym z tyłu, chłodzonym cieczą silnikiem V8. O trendach panujących w latach 90. przypomina m.in. czterodrzwiowy, sportowy samochód rodzinny Porsche 989, którego design ustanowił kurs dla przyszłych modeli Porsche, oraz prototyp 911 Targi (typ 964), służący do testowania koncepcji silnika umieszczonego centralnie, zastosowanej później w Boxsterze. Z najnowszej epoki pochodzi zakamuflowany prototyp Panamery. Jego testy dostarczyły inżynierom Porsche wiele istotnych spostrzeżeń, pomocnych w budowaniu nowych modeli.

Na gości czeka też sekcja poświęcona technologii hybrydowej oraz jeżdżące podwozie (konstrukcja pozbawiona karoserii) supersportowego 918 Spyder, ilustrujące rozwiązania, jakie mogą znaleźć zastosowanie w samochodach przyszłości.

Więcej informacji: www.porsche.de/museum.

Czytaj w Platine.pl
W Dubaju policjanci jeżdzą... superradiowozami
Kolekcja policyjnych samochodów warta jest aż 6,5 miliona dolarów.
Wyspa Man. Miejsce, gdzie przyciśniesz gaz do dechy
Położona między Wielką Brytanią a Irlandią wyspa Man jest rajem dla kierowców, który lubią szybką jazdę. Na jej obszarze nie ma żadnych ograniczeń prędkości.
Legendy Bugatti. Jest ich tylko 18, a kosztują prawie 14 mln dolarów
Bugatti wyprodukowało zaledwie 18 egzemplarzy Legendarnych Veyronów. Każdy z nich kosztuje ponad 2 mln euro

/ PAP Lifestyle | 23.09.2014

Udostępnij

Najnowsze galerie